Tai kodėl tuos sukčius reikia krušti?

Šiandien internete užvirė košė dėl konkurso, kuriame laimėtojas turėjo būti išaiškintas Facebook’o „laikų“ pagalba.

Commonsense.lt, pastebėję, kad konkursas vyksta nešvariai, pasiūlė iškrušti sukčius, nes sąžiningai telefoną turėjo laimėti internetuose mylimas geografijos mokytojas.

O tas, kurį siūlė iškrušti – dar kitaip žinomas kaip Insaider.lt savininkas – iš konkurso pasitraukė, nes, rašant jo žodžiais, dėl garsiai rėkti pradėjusių autoritetingų blogerių jis pajuto spaudimą ir pasidavė.

Viskas lyg ir gražiai baigtųsi, tačiau pastebėjau, kad neva tai labai išprususi kompanija nesuvokia tokio paprasto skirtumo tarp įkyraus prašymo „laikinti“ kažką (spam’o) ir paslėpto priverstinio „laikinimo“ (apgavystės). Čia jums, greičiausiai, buvo ne tas įkyrus rašymas žinutėse „gal gali palaikinti mano šuniuko/vaiko/mano ir mano vaikino foto?“ Čia, gerbiamieji, buvo paprasčiausias išdūrinėjimas ir jis šiandien išryškėjo, kai susivokę žmonės ėmė savo „laikus“ atsiiminėti ir tas skaičius paslaptingai pradėjo mažėti.

Tai štai tokia istorijos preliudija, o dabar apie tai, kodėl sukčius visgi reikia krušti. Pasistengsiu paaiškinti paprastai, trumpai.

Tikiu, kad dėl konkurso prizo, kurio vertė – 1200 litų, nebūtų nei Altajus labai verkęs, nei Insider praturtėjęs. Tačiau šiandien taikstomės su 1200 litų, o rytoj – su 15.000 litų reklaminės kampanijos nesąmoningu panaudojimu.

Vartotojų apgaudinėjimas

Yra įvairių būdų, kaip priversti žmogų „palaikinti“ puslapį arba, kaip šiuo atveju, įrašą tinklaraštyje. Nuorodą galima paslėpti po įvairiomis fotografijomis, vaizdo įrašais ir, kai spaudi ant video, savaime pasakai, kad tau patinka Turkijos kilimų gamintojas arba Olandijos viešnamio puslapis. Vienas ryškesnių lietuviškų pavyzdžių, kurie taip veikia – FB puslapis Saviems.lt. Po jų keliamais vaizdo įrašais visada slepiamos nuorodos, kuriomis „laikini“ kokias tai grupes. Ir jie turi daugiau nei 200.000 kvailių, iš kurių pasidarė laikintojus-zombius. įsitikinkite patys – paspaudžiau video ir pamėgau Facebook’e kažkokį „Dviratis Tau“. Nu gi išdūrinėjimas vidury internetų.

Toks pat išdūrinėjimas vartotojų, kurie gal net neskaito lietuviškai, bet netyčia „palaikina“ įrašą. Man tokio melavimo pakanka, kad daugiau nenorėčiau su tokiais „protuoliais“ turėti reikalų. Tačiau yra tokių, kuriem nusispjaut, ką ir kaip „laikina“, tad einame prie kitos problemos.

Pinigų nusavinimas

Prieš pusmetį varčiau vienos agentūros teiktą pasiūlymą vienai bendrovei. Komunikacijos planas, kurį sudarė daug dalykų. Vienas jų – Facebook’o grupė, kuri per keletą mėnesių turės surinkti 35.000 gerbėjų. Jeigu ne, tada mažesnės užsakovams sumos bus paskaičiuojamos ir panašiai.

Kiek žinau, ta agentūra Facebook’o puslapiui samdė kitus žmogelius. Įsivaizduokit, jeigu tie samdomi žmogeiai apgaulės būdu prirenka gerbėjų. Realiai nieko normalaus nepadaro, tačiau pasiima savo pinigus. Sąžininga? Ne. Lygiai taip pat, kaip nesąžininga apgaulės būdu gauti, kad ir nelabai didelės vertės, prizą.

Prie pinigų galėtume imti skaičiuoti ir vartotojų sumažėjusį pasitikėjimą produktu/paslauga/įmone, kurios puslapį apgaulės būdu kažkas „palaikino“. Kokia tada suma susidarytų? Užsakovui tikras galvos skausmas.

O palikę ramybėje tuos, kurie išdūrinėja vartotojus ir užsakovus, ramybėje, patys būsime kalti. Nes bus diena, kai per tokius prarasim įmonės pinigus. Tad juos reikia stabdyti, kiek tai įmona.

Virusai

Virusai/trojanai/etc – kol kas lyg ir nepasitaikęs atvejis lietuviškoje Facebook’o puslapių ir „like“ istorijoje. Tačiau tokia galimybė išlieka.

Įsivaizduokite, kad fiktyviais būdais priverčiau jus „palaikinti“ puslapį. Tada, kai jau nemažai žmonių prisirenka, įmetu nuorodą su kokiu gražu aprašu, kad čia „žiauriai juokinga“ arba „tokių papų dar neteko matyti“. Toks post’as atsiranda jūsų sraute. Galbūt paspausit, o ten kažkas paslėpta. Kažkas, kas sugadins nuotaiką ne tik jūsų programinei įrangai, bet ir jums.

Juolab, kad šiandien brūkštelėjau Vaidui iš PDFontour ir paklausiau, ar dar nori įmonės kuo daugiau „laikų“. Sakė, kad pastaruoju metu nebesusiduria su tokia tendencija. Taigi, normalios normalų turinį (kiek reklama gali būti normali) generuojančios įmonės kiekybės lyg ir nebesiekia. Taigi, tos kiekybės siekia neaišku kokie tipeliai, kurie gali būti nelabai teigiamai nusiteikę.

Galiu pasakyti Insaider tik tiek, kad protingiausia būtų visų atsiprašyti ir prisipažinti. Ir jau rytoj visi bus pamiršę tavo „suteptą reputaciją“. Tačiau jeigu to nepadarysi, šis įvykis, matyt, bus linksniuojamas kaip background’as prie kiekvieno panašaus atvejo.

O jeigu tu tikrai nieko nesąžiningo nedarei, tai rišliau paaiškink, kokiu būdu vidurnaktį per valandą atsirado keli šimtai paspaudimų, ir ramu.

7 komentarai

  1. Hm, tai jei kažkas pasiruošęs mokėti už orą, ty laikus, kodėl iš jų nepaėmus pinigų? Kažkaip negirdėjau kad Facebook like’ai būtų padorus indikatorius reklamos efektyvumui matuoti. Apskritai Facebook duoda kokių nors analytics toolsų žmonėms kurie už tai pasiruošę mokėti?

  2. Dėl like’ų: kiek man teko susidurti, tai yra viena iš sudedamųjų visos komunikacijos dalių. Mano žinios, beje, gali būti kiek pasenusios, tačiau būdavo tokių atvjų, kai pageidaudavo arba siūlydavo agentūros minimalią gerbėjų ribą.

    Tačiau dabar yra vertinamas ir aktyvumas.

    Mpiktas: FB kas savaitę siunčia ataskaitas, kuriose nurodytas per savaitę naujų narių skaičius, kiek aktyviai dalyvavo puslapyje (like arba komentarai, dalinimaisi). Dar duodama galimybė, kiek maždaug žmonių matė post’ą. Vat tada ir atsiranda situacija, kai prireikia daug laikų, jei nori parodyti, kad daug kas matė post’ą. Iš savo patirties galiu pasakyti, kad apie 30 proc. puslapio fanų pamato postą (tei nereiškia, kad jį skaitė, tiesiog jis atsirado jų tuo metu stebimoje juostos dalyje).

    Tas mokėjimas už orą vėl diskusijos dalykas. Jeigu žmonių clickai renkami sąžiningai, vadinasi juos turinys sudomino. Taigi, tai nėra mokėjimas už orą. Jeigu tai yra kokiais triukais padaroma – tada mokama tikrai už orą.

  3. vyr: bijau sumeluoti. FB taisykles reiktų perskaityti iš naujo. Spėju, kad yra draudimas arba apribojimai. Tačiau tiksliai šito nežinau.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Galite naudoti šias HTML žymas ir atributus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>